De BPM in Nederland is een krachtig middel om de milieueffecten van het wagenpark te beperken en consumenten aan te moedigen om te kiezen voor zuinigere en schonere voertuigen. Het bedrag aan BPM dat moet worden betaald, varieert afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de CO₂-uitstoot van het voertuig en de waarde van de auto.
Bpm-tarief nieuwe personenauto 2024
Kolom 1 | Kolom 2 | Kolom 3 | Kolom 4 |
---|---|---|---|
CO2-uitstoot vanaf | CO2-uitstoot tot | ||
0 gr/km | 80 gr/km | € 440 | € 2 |
80 gr/km | 104 gr/km | € 600 | € 76 |
104 gr/km | 145 gr/km | € 2.424 | € 167 |
145 gr/km | 161 gr/km | € 9.271 | € 274 |
161 gr/km | n.v.t. | € 13.655 | € 549 |
Voorbeeldberekening BPM nieuwe personenauto 2024
- De CO₂-uitstoot van uw personenauto bedraagt 120 gram per kilometer (binnen de categorie van 104 gr/km tot 145 gr/km).
- Trek 104 af van de CO₂-uitstoot van uw auto: 120 – 104 = 16.
- Vermenigvuldig dit resultaat met het bedrag dat vermeld staat in kolom 4 van dezelfde rij: 16 x 167 = € 2.672.
- Tel hier het bedrag uit kolom 3 van dezelfde rij bij op: € 2.672 + € 2.424 = € 5.096
Download een voorbeeld van een berekening van het bpm-tarief voor een personenauto in 2024.
Bpm-tarief nieuwe personenauto 2023
Kolom 1 | Kolom 2 | Kolom 3 | Kolom 4 |
---|---|---|---|
CO2-uitstoot vanaf | CO2-uitstoot tot | ||
0 gr/km | 82 gr/km | € 400 | € 2 |
82 gr/km | 106 gr/km | € 460 | € 68 |
106 gr/km | 148 gr/km | € 2.010 | € 149 |
148 gr/km | 165 gr/km | € 7.901 | € 244 |
165 gr/km | n.v.t. | € 11.485 | € 448 |
Download een voorbeeld van een berekening van het bpm-tarief voor een personenauto in 2023.
Bpm-tarief nieuwe personenauto 2022
Kolom 1 | Kolom 2 | Kolom 3 | Kolom 4 |
---|---|---|---|
CO2-uitstoot vanaf | CO2-uitstoot tot | ||
0 gr/km | 84 gr/km | € 376 | € 1 |
84 gr/km | 109 gr/km | € 460 | € 62 |
109 gr/km | 152 gr/km | € 2.010 | € 137 |
152 gr/km | 168 gr/km | € 7.901 | € 224 |
168 gr/km | n.v.t. | € 11.485 | € 448 |
Download een voorbeeld van een berekening van het bpm-tarief voor een personenauto in 2022.
Belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM)
De BPM in Nederland is een krachtig middel om de milieueffecten van het wagenpark te beperken en consumenten aan te moedigen om te kiezen voor zuinigere en schonere voertuigen. Het systeem van BPM past goed in de bredere duurzaamheidsdoelen van Nederland, en door voortdurend aanpassingen in de regeling te maken, probeert de overheid het beleid af te stemmen op technologische ontwikkelingen en de klimaatdoelen. Het bedrag aan BPM dat moet worden betaald, varieert afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de CO₂-uitstoot van het voertuig en de waarde van de auto.
Doel van de BPM
De BPM is primair ingesteld om de milieueffecten van autogebruik te verminderen. Nederland heeft ambitieuze klimaatdoelstellingen, en door de BPM is het voordeliger om een auto te kopen met een lagere CO₂-uitstoot, zoals elektrische of hybride voertuigen. De belasting zorgt ervoor dat auto’s met een hogere uitstoot relatief duurder zijn, wat een prikkel vormt voor consumenten om te kiezen voor milieuvriendelijkere alternatieven.
Door de belasting te koppelen aan de uitstoot van voertuigen, worden consumenten gestimuleerd om bewustere keuzes te maken bij de aanschaf van een auto. Dit sluit aan bij bredere maatregelen zoals subsidies op elektrische voertuigen en investeringen in infrastructuur voor laadpalen.