De BPM in Nederland is een krachtig middel om de milieueffecten van het wagenpark te beperken en consumenten aan te moedigen om te kiezen voor zuinigere en schonere voertuigen. Het bedrag aan BPM dat moet worden betaald, varieert afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de CO₂-uitstoot van het voertuig en de waarde van de auto.


Bpm-tarief nieuwe personenauto 2024

Kolom 1Kolom 2Kolom 3Kolom 4
CO2-uitstoot vanafCO2-uitstoot tot
0 gr/km80 gr/km€ 440€ 2
80 gr/km104 gr/km€ 600€ 76
104 gr/km145 gr/km€ 2.424€ 167
145 gr/km161 gr/km€ 9.271€ 274
161 gr/kmn.v.t.€ 13.655€ 549
Tabel bpm-tarieven 2024 voor personenauto’s

Voorbeeldberekening BPM nieuwe personenauto 2024

  1. De CO₂-uitstoot van uw personenauto bedraagt 120 gram per kilometer (binnen de categorie van 104 gr/km tot 145 gr/km).
  2. Trek 104 af van de CO₂-uitstoot van uw auto: 120 – 104 = 16.
  3. Vermenigvuldig dit resultaat met het bedrag dat vermeld staat in kolom 4 van dezelfde rij: 16 x 167 = € 2.672.
  4. Tel hier het bedrag uit kolom 3 van dezelfde rij bij op: € 2.672 + € 2.424 = € 5.096

Download een voorbeeld van een berekening van het bpm-tarief voor een personenauto in 2024.


Bpm-tarief nieuwe personenauto 2023

Kolom 1Kolom 2Kolom 3Kolom 4
CO2-uitstoot vanafCO2-uitstoot tot
0 gr/km82 gr/km€ 400€ 2
82 gr/km106 gr/km€ 460€ 68
106 gr/km148 gr/km€ 2.010€ 149
148 gr/km165 gr/km€ 7.901€ 244
165 gr/kmn.v.t.€ 11.485€ 448
Tabel bpm-tarieven 2023 voor personenauto’s

Download een voorbeeld van een berekening van het bpm-tarief voor een personenauto in 2023.


Bpm-tarief nieuwe personenauto 2022

Kolom 1Kolom 2Kolom 3Kolom 4
CO2-uitstoot vanafCO2-uitstoot tot
0 gr/km84 gr/km€ 376€ 1
84 gr/km109 gr/km€ 460€ 62
109 gr/km152 gr/km€ 2.010€ 137
152 gr/km168 gr/km€ 7.901€ 224
168 gr/kmn.v.t.€ 11.485€ 448
Tabel bpm-tarieven 2022 voor personenauto’s

Download een voorbeeld van een berekening van het bpm-tarief voor een personenauto in 2022.


Belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM)

De BPM in Nederland is een krachtig middel om de milieueffecten van het wagenpark te beperken en consumenten aan te moedigen om te kiezen voor zuinigere en schonere voertuigen. Het systeem van BPM past goed in de bredere duurzaamheidsdoelen van Nederland, en door voortdurend aanpassingen in de regeling te maken, probeert de overheid het beleid af te stemmen op technologische ontwikkelingen en de klimaatdoelen. Het bedrag aan BPM dat moet worden betaald, varieert afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de CO₂-uitstoot van het voertuig en de waarde van de auto.

Doel van de BPM

De BPM is primair ingesteld om de milieueffecten van autogebruik te verminderen. Nederland heeft ambitieuze klimaatdoelstellingen, en door de BPM is het voordeliger om een auto te kopen met een lagere CO₂-uitstoot, zoals elektrische of hybride voertuigen. De belasting zorgt ervoor dat auto’s met een hogere uitstoot relatief duurder zijn, wat een prikkel vormt voor consumenten om te kiezen voor milieuvriendelijkere alternatieven.

Door de belasting te koppelen aan de uitstoot van voertuigen, worden consumenten gestimuleerd om bewustere keuzes te maken bij de aanschaf van een auto. Dit sluit aan bij bredere maatregelen zoals subsidies op elektrische voertuigen en investeringen in infrastructuur voor laadpalen.